Antara aktiviti atau instrumen pentaksiran berasaskan sekolah adalah seperti berikut:
1. Ujian bulanan
2. Peperiksaan pertengahan dan akhir tahun
3. Peperiksaan percubaan
4. Kuiz dalam kelas
5. Kerja rumah
6. Projek
7. Soal selidik
8. Amali
9. Pemerhatian, dan sebagainya.
| STANDARD | DESKRIPSI | EVIDEN / INSTRUMEN |
BAND 1 | Membaca asas bacaan- huruf vokal, suku kata terbuka dan tertutup dengan cara yang betul. | Murid boleh membaca kuat huruf vokal, suku kata terbuka dan suka kata tertutup dengan ; Sebutan – jelas Bacaan – lancar Menjawab soalan menggunakan diksi yang betul. Sebutan jelas, membunyikan suku kata dengan betul dan konsisten. Membaca dengan bimbingan. | Membaca huruf vokal Suku kata terbuka dana tertutup (kad suku kata) |
Band 2 | Membaca perkataan dan memahami, frasa dan ayat tungga ldaripada pelbagai sumber dengan dengan betul. | Murid boleh membaca kuat perkataan frasa, dan ayat tunggal dengan ; Sebutan – jelas Intonasi - betul Betul –Menjawab soalan menggunakan diksi yang betul. lancar dan mengikut tanda baca Konsisten - Sebutan dan membunyikan perkataan, frasa dan ayat tunggal dengan betul, jelas serta memahaminya. Membaca dengan bimbingan. | Membaca perkataan, frasa dan ayat tunggal. |
BAND 3 | Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul. | Murid boleh membaca dan memahami ayat tunggal dan ayat majmuk dengan ; Sebutan – jelas Intonasi - betul Betul –Menjawab soalan mengunakan diksi yang betul. lancar dan mengikut tanda baca Konsisten - Sebutan ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul, jelas serta memahaminya. Membaca sendiri tanpa bimbingan. | Membaca ayat tunggal dan ayat majmuk |
BAND 4 | Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul | Murid boleh membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan dengan ; Betul –Membaca kuat petikan dengan sebutan yang betul dan jelas Intonasi – betul dan tepat dari segi tanda baca Konsisten -Membaca dengan sebutan betul, jelas serta memahaminya. Membaca sendiri tanpa bimbingan. | Membaca daripada pelbagai bahan |
BAND 5 | Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan. | Murid boleh membaca dan menaakul bahan bacaan dari pelbagai sumber dengan; Sebutan – Membaca dengan sebutan yang jelas. Intonasi – betul dan tepat berdasarkan tanda baca. Betul –Menjawab soalan menggunakan diksi yang betul, lancar dan mengikut tanda baca Konsisten - Sentiasa membaca dan memahami kandungan teks Membaca dan memahami teks dengan sendiri tanpa bimbingan. | Membaca teks daripada pelbagai sumber. |
BAND 6 | Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca | Murid boleh membaca , memahami dan menerangkan isi kandungan teks daripada pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk memperkaya kosa kata, menambah pengetahuan, dan boleh ; Membaca dengan lancar, sebutan dan intonasi yang betul dan jelas serta konsisten dan tanpa bimbingan | Bahan bacaan sastera dan bukan sastera. |
PANDUAN KEMAHIRAN MEMBACA TAHUN 1
WAJARAN
Keseimbangan pentaksiran sekolah dalam transformasi pentaskiran dinyatakan dalam jadual di bawah bagi prasekolah, sekolah rendah dan sekolah menengah.
TAHAP | PAJSK | PS | PP |
Prasekolah | 20% | 80% | - |
Tahun 1 – Tahun 3 | 30% | 70% | - |
Tahun 4 – Tahun 6 | 20% | 50% | 30% |
Tahun 7 - Tahun 9 | 20% | 30% | 50% |
Tahun 10 – Tahun 12 | 10% | 10% | 10% |
§ Pentaksiran Sekolah (PS)
§ Pentaksiran Pusat (PP)
§ Pentaksiran Aktiviti Jasmani dan Kokurikulum (PAJK)
§ Pentaksiran Psikometrik dilapor secara berasingan
- Sekolah bertanggungjawab ke atas keselamatan evidens calon termasuk evidens produk calon yang berpindah
- Sekolah bertanggungjawab ke atas keselamatan skor calon termasuk penghantaran skor ke LPM
- Semua calon yang mendaftar mata pelajaran yang ada komponen PBS wajib melaksanakan PBS termasuk calon yang mengulang
- Murid yang tidak melaksanakan PBS akan dianggap tidak hadir. Sekolah boleh memohon pengecualian kepada Pengarah Pelajaran Negeri dengan mengemukakan dokumen sokongan
- Calon yang berpindah pusat perlu memilih sekolah yang menawarkan mata pelajaran yang diambil. Sekolah asal calon bertanggungjawab menghantar semua bahan dan dokumen pentaksiran ke sekolah baru
- Calon wajib melaksanakan PBS berdasarkan syarat-syarat yang telah ditetapkan bagi mata pelajaran tersebut
No comments:
Post a Comment