Pages

Wednesday, 26 October 2011

INTERAKSI 9 : PENILAIAN KEMAHIRAN BAHASA

PENILAIAN KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
PENILAIAN KEMAHIRAN LISAN
Penilaian lisan dibuat untuk mendapatkan maklumat hasil interaksi antara;
  • Pelajar dengan pelajar
  • Pelajar dengan guru
  • Pelajar dengan bahan pembelajaran

ASPEK LISAN YANG DINILAI

  1. Kefahaman konsep
  2. Pengetahuan fakta
  3. Pemikiran peringkat tinggi
  4. Kecekapan mendengar
  5. Penggunaan bahasa yang tepat
  6. Kecekapan matematik
  7. Gaya persembahan
  8. Kelancaran berbahasa
  9. Pertuturan dan sikap

Dalam waktu pengajaran dan pembelajaran, aktiviti penilaian perlu dilakukan oleh guru untuk mendapatkan maklum balas bagi aktiviti-aktiviti yang telah dilaksanakan oleh murid. Penilaian yang dimaksudkan bukan hanya dalam bentuk formal, tetapi lebih merupakan penilaian yang berterusan. Antara aktiviti yang boleh dijalankan seperti;

  • Aktiviti berbual
  • Aktiviti bercerita
  • Aktiviti berlakon
  • Aktiviti berpuisi
  • Aktiviti bercakap berdasarkan gambar

Penilaian Kemahiran Bertutur
Ujian bertutur boleh dilakukan melalui;
Tugasan dalam ujian bertutur

  1. Memadankan
  2. Menyusun dan melengkapkan
  3. Menyelesaikan masalah
  4. Berinteraksi
  5. Simulasi
  6.  Projek

Pengendalian Ujian Bertutur
a) Ujian secara berkumpulan

  • Terdiri daripada 4 - 6 orang murid
  • Panjang masa perbualan tidak lebih daripada 30 minit
b) Ujian secara individu
  • Panjang masa menguji yang sesuai
  • Dilaksanakan secara ringkas
PEMARKAHAN KEMAHIRAN BERTUTUR
PERINGKAT
MARKAH  (100%)
GRED
CEMERLANG
90 -100
A+
SANGAT BAIK
75 – 89
A
BAIK
65 – 74
B
LULUS
50 – 64
C
LEMAH
30 – 49
D
SANGAT LEMAH
0 – 29
E


PENILAIAN KEMAHIRAN MEMBACA

  1. Proses membaca dapat dirumuskan sebagai perlakuan yang kompleks. Hasil pembacaan ialah pemahaman perkara yang telah dibaca daripada pengecaman dan penyebutan huruf-perkataan dan ayat.
  2. Penilaian pengajaran kemahiran membaca antara lain ialah;
  3. Membolehkan pelajar mengenal huruf, menyebut nama huruf, menyebut perkataan yang dibentuk daripada jalinan huruf-huruf.
  4. Guru dapat melatih pelajar membaca dengan sebutan, nada dan intonasi yang betul berdasarkan teks yang dibaca.
  5. Guru melatih pelajar membaca senyap dan pantas untuk memahami bahan bacaan.
  6. Pelajar dapat memetik isi-isi penting bahan yang dibaca dengan cepat, pantas, tepat dan menyatakan semula isi bahan bacaan kepada orang lain dengan menggunakan ayat yang betul dan mudah difahami.
  7. Melalui kemahiran membaca, guru dapat menilai perluasan perbendaharaan kata dalam pelbagai konteks.
  8. Penilaian daripada kemahiran membaca dapat merujuk kepada masa hadapan, iaitu penyelesaian masalah sendiri dan masyarakat.

UJIAN KEFAHAMAN MEMBACA
Menurut Santoz (1976), terdapat 6 peringkat kefahaman membaca yang dapat diuji. Pembahangiannya ini berdasarkan kefahaman membaca bagi bahan-bahan yang bukan bahan sastera.
Spache (1972) pula menyarankan tentang peringkat kefahaman yang berhubung kait dengan bahan bacaan berbentu sastera.

Peringkat Kefahaman Membaca Santoz

  1. Soalan berbentuk mengecam atau mengingat butiran.
  2. Soalan terjemahan.
  3. Soalan berbentuk aplikasi.
  4. Soalan berbentuk analisis.
  5. Soalan berbentuk sintesis.
  6. Soalan berbentuk penilaian.

Peringkat Kefahaman Membaca Spache
Menurut Spache (1972) pula, berikut ialah peringkat-peringkat kefahaman kritis yang dapat diperkembangkan di kalangan murid dengan menggunakan bahan-bahan berbentuk sastera. Peringkat kefahaman ini bolehlah digunakan untuk soalan-soalan kefahaman bahan sastera.

  1. Mencari maklumat.
  2. Mengetahui tujuan pengarang.
  3. Membezakan pendapat dan fakta.
  4. Membuat kesimpulan.
  5. Membuat penilaian.
  6. Melihat propaganda.

Bacaan secara kritis yang disarankan oleh Spache ini penting kerana membolehkan murid mencapai peringkat kefahaman yang lebih mendalam dan berfikir secara kritis.

PENILAIAN KEMAHIRAN MENULIS
Penilaian penulisan dilakukan dengan menilai :
  • Karangan
  • Laporan projek/ kerja kursus/ folio
  • Latihan dan ujian bertulis
  • Huraian atau tafsiran data/ jadual, graf atau carta.
KEMAHIRAN YANG DIUKUR DALAM KEMAHIRAN MENULIS
  • Kemahiran menulis
  • Menyusun idea
  • Perbendaharaan kata
  • Mengaplikasi
  • Mentafsir
  • Menilai
  • Mempertahan/ menyokong hujah
  • Menyebar idea/ buat rumusan/ cadangan



No comments:

Post a Comment